غار همه لون

غار همه لون ( تهران )

غار های همه لون یکی از غار های زیبا ی استان تهران می باشند که در شمال شرقی شهر تهران و در نزدیکی شهر میگون قرار گرفته اند  ، از میان این غار ها ، غار همه لون کوچک و همه لون بزرگ از همه معروف تر می باشند.

غار های همه لون در دامنه جنوبی یکی از دره های فرعی منشعب از دره طویل میگون و در سمت غربی آن قرار گرفته اند . در ژرفای دره رودخانه های همه لون جریان دارد که آب کوه آهنگران را به رودخانه شمشک که از شاخه های اصلی جاجرود است می برد . به علت وجود دخمه و غار های بزرگ و کوچک در ابتدای دره که در گذشته اکثرا محل اسکان نیاکان ما بوده است ، دره را بنام همه جالانه نام گذاری کردند که کم کم به همه لون تغییر یافت . شاید وجه تسمیه غار ها همین باشد .

دهانه غار همه لون کوچک ، حدود ۵ متر بالاتر از سطح رودخانه و در زیر طاق بزرگی قرار گرفته است و دارای دهانه ی نسبتا وسیعی می باشد .بعد از ورود به دهانه تالاری به ابعاد ۸ در ۱۳ متر و به بلندی ۲ متر قرار دارد انتهای تالار به دهلیزی به طول ۱۸ متر متصل می گردد بطوریکه باید بصورت خمیده از آن عبور نمود . در انتهای دهلیز محوطه ای دایره شکل به قطر ۲ متر و ارتفاع ۲٫۵ متر قرار گرفته است . سرتاسر کف غار از گل رس لغزنده پوشیده شده است در ضمن طول کل غار حدود ۶۰ متر می باشد .

غار همه لون بزرگ به شکل یک مربع به ابعاد ۲ در ۲ متر است و در ارتفاع  ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است . تالار این غار ۴ متر از دهانه غار فاصله دارد و دارای ابعاد ۲۰ در ۴۵ متر به بلندی ۵ متر می باشد . در سقف غار گسل تشکیل دهنده غار بخوبی نمایان می باشد . از انتهای تالار راهرویی با عرض ۶ تا ۱۰ متر شروع می شود و تا انتهای غار ادامه می یابد . کف این غار هم از لایه های خاک رس مرطوب پوشیده شده است . در ضمن طول بخش اصلی غار حدود ۱۱۰ متر است . همان طور که قبلا اشاره نمودیم این غار ها سکونت گاه اجداد و نیاکان ما می باشد بطوریکه اجسام مکشوفه از حفاری های کف غار  دلیل اثبات گفته ها می باشد و لازم است آن را حفاظت نماییم .

درباره نویسنده

نوید رکوعی
نوید رکوعی
محقق و کارشناس حیات وحش
10 سال سابقه تحقیقات میدانی در زمینه حیات وحش
دارای افتخار پیدا کردن رد پلنگ در تهران پس از 30 سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *