آموزش ساخت مستند حیات وحش
وقتی سخن از طبیعت، حیات وحش و محیط زیست به میان می آید، پای افرادی در میان است که برای دغدغه های خود حاضرند کارهای بزرگی انجام دهند. حاضرند از زمان و سرمایه های شان خرج کنند تا آیندگان دنیایی بهتر را تجربه کنند. دیگر بحث اهداف کوتاه مدّت نیست؛ دیگر بحث امروز و فردا نیست؛ بحث قرن های آینده است؛ زمانی که هیچ کدام زنده نیستیم. مهم نیست حرکت چقدر کوچک باشد، مهم هدف بزرگی است که در فکرِ دغدغه مند است.
امّا وقتی می خواهیم به یکی از شاخه های قدرتمند این موضوع یعنی سینما نظر بیفکنیم، دیگر باید به تخصّص، تجربه، اصول حرفه ای و چیزی که اکنون را ساخته است، توجّه کنیم. اینجاست که تجربۀ 100 سالۀ صنعت سینمای مستند حیات وحش به کمک می آید و این پشتوانه، قدرتی می شود برای پیشبرد اهداف.
با احترام به تمام پیش کسوتانی که در سال های گذشته در صنعت سینمای مستند حیات وحش و طبیعت ایران کوشیده اند تا این ژانر را در ایران گسترش دهند، سعی داریم تا با انتشار این فصلنامه، بخش خبری این صنعت را پوشش داده و به گسترش آن در ایران عزیزمان کمک کنیم.
عبدالحسین متفقّهی
پاییز 1401
شماره اول زمستان 1401
48 صفحه تمام رنگی
گزارش جشنواره شانزدهم که با ظاهری حیات وحشی داشت.
به همراه گزارش حضور کانون پلان سبز و فصلنامه فیلم سبز در جشنواره
مصاحبه با کارگردان مستند کشیم عاشق
ماجرای دستگیری زنی که میخواست با آتنبرو صحبت کند.
چرا محیط زیست گرایی دیوید آتنبرو ناقص است؟
این نتایج یک پیام واضح و فوری دارد: بازیافت کافی نیست.
پیش شماره پاییز 1401
36 صفحه تمام رنگی
آمار فیلم های جشنواره و تحلیل جایگاه جشنواره برای مستندهای حیات وحش
محمود منصوری تصویربردار حیات وحش از کار خود کناره گیری کرد.
سرگذشت تصویربردار حیات وحش که لحظاتی بر روی شاخ بوفالو به پرواز در آمد.
معرفی چهلمین جشنواره وایلد اسکرین انگلیس و برندگان جوایز هر شاخه
معرفی جشنواره جکسون وایلد آمریکا و برندگان جوایز هر بخش
تأثیر فیلم ترسناک هیولا با بازی ادریس البا بر زیر ژانر eco-horror
بررسی نقش مکمل های غذایی در کشتار حیوانات
داستان تصویربردار مستند «سیاره آبی 2» دیوید آتنبرو
صحبت با سازندگان مستند خرس قطبی ساخته Disney Naure