کراودفاندینگ چیست؟

کراودفاندینگ چیست؟

کراودفاندینگ در واقع به معنی تأمین سرمایه جمعی است. بدین معنی که کسی که میخواهد کاری انجام دهد ولی سرمایه انجام آن کار را ندارد. به همین دلیل از تعداد زیادی از افراد مبالغی جمع می کند تا سرمایه لازم برای کار خود را بدست آورد.

مزایای کراودفاندینگ

  • تبلیغ پیش از تولید
  • پیش فروش قبل از تولید
  • گرفتن بازخورد میزان علاقه به موضوع
  • دخیل کردن علاقه مندان در تولید محصول

انواع کراودفاندینگ

کراودفاندینگ انواع مختلفی دارد. در واقع سبک های مختلفی برای اهداف مختلف ابداع شده اند. ۴ مدل کراودفاندینگ عبارتند از:

روش خیریه

در این روش که اکثرا برای مسائل اجتماعی و خیریه استفاده می شود، هدف انجام یک فعالیت اجتماعی و عام المنفعه است و همین رضایت از مشارکت در یک فعالیت اجتماعی برایشان لذت بخش و رضایت آفرین خواهد بود.

روش پاداش محور

در این شیوه، مالک ایده، در ازای هر میزان پرداخت افراد، پاداش هایی برای سرمایه گذاران در نظر می گیرد. این پاداش ها ممکن است پاداش های معنوی و یا مادی باشد. هرچند شاید پاداش ها کوچک باشند، ولی انگیزه ای می شود برای مشارکت مردم در این کار. فعالیت های هنری و فیلمسازی معمولا از این روش استفاده می کنند.

روش سهامی

در این روش، هر یک از مشارکت کنندگان، به میزان سرمایه ای که وارد پروژه می کنند، دارای سهام می شوند و از سود پروژه بهره مند خواهند شد. این روش معمولا برای پروژه های استارت آپی و صنعتی کاربرد دارد. ولی هنوز داخل ایران راه اندازی نشده است.

روش وام دهی

در این روش، سرمایه گذاران مبالغ پرداختی خود را پس از گذشت مدتی پس گرفته و به نوعی برای پروژه وام داده اند. این شیوه نیز هنوز داخل ایران مرسوم نیست.

کراودفاندینگ در ایران

کراودفاندینگ در ایران به تازگی جای خود را باز کرده و هنوز در ابتدای راه است. ولی پروژه های خوبی در این چند ساله توانسته اند از این طریق سرمایه خود را جذب نمایند. شرکت های مختلفی دو روش اول آن را در ایران راه اندازی کرده اند.

نقش کراودفاندینگ در مستندهای حیات وحش

از آنجا که تأمین سرمایه از مشکلات اساسی مستندسازان حیات وحش در ایران است و صدا و سیما و سازمان محیط زیست، حمایت های خوبی در این زمینه از مستندسازان انجام نمی دهد، بسیاری از پروژه های مستند حیات وحش با مشکل مواجه شده و بعضا ناتمام می مانند. لذا لازم است تا مستندسازان به شیوه های کسب در آمد و فروش مسلط شوند تا بتوانند فعالیت خود را به صورت حرفه ای ادامه دهند. لذا تأمین سرمایه جمعی یکی از مهم ترین شیوه ها است که مستندسازان لازم است که به آشنایی با آن و استفاده از آن اقدام نمایند.

اشتباه بزرگ در کراودفاندینگ

یکی از اشتباهاتی که بعضا در شروع استفاده از این پلتفرم ها مرتکب می شوند اینست که فکر می کنند که شرکت ارائه کننده بستر کراودفاندینگ، تمام کار را برایشان انجام خواهد داد. و انتظار دارند با ثبت پروژه خود در سایت آن شرکت، سرمایه لازم جذب شود.

خیر. این یک تصور اشتباه است. شرکت های ارائه کننده کراودفاندینگ، تنها بستر را فراهم می کنند. این وظیفه شماست که با روش های بازاریابی و تبلیغات، مخاطبین احتمالی را به سایت آن شرکت ارجاع دهید تا بتوانید پروژه جذب موفقی داشته باشید. البته می توانید این بخش را به کسی بسپارید که متخصص این امر است تا برایتان مدیریت این بخش را بر عهده بگیرد.

کراودفاندینگ یکی از روش هایی است که ما به مخاطبین آموزش می دهیم تا بتوانند بدون سرمایه، اقدام به تولید مستندهای حیات وحش کرده و از این راه کسب درآمد کنند. جهت اطلاع بیشتر در زمینه روش های ساخت مستند بدون سرمایه و کسب درآمد می توانید کتاب فیلمسازی با جیب خالی را مطالعه بفرمایید.

درباره نویسنده

مهندس عبدالحسین متفقهی
مهندس عبدالحسین متفقهی
تصویربردار حیات وحش
15 سال تجربه تصویربرداری
مدرس مستندسازی حیات وحش
نویسنده کتاب «فیلمسازی با جیب خالی»
مترجم و مؤلف کتاب «با دوربین خودت به حیات وحش برو...»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *